איפיון חווית משתמש – טיפים וכללים לאיפיון נכון

תוכן עניינים

בימינו, אחד המושגים החשובים ביותר בעולם העסקים הוא חווית משתמש והוא מדבר על החוויה השלמה שעובר הלקוח שלנו בזמן שהוא יוצר אינטראקציה עם העסק שלנו (למשל באתר האינטרנט, בטלפון או בחנות הפיזית), וכשהוא צורך את השירותים שלנו וקונה את המוצרים שלנו. כדי לוודא שחווית המשתמש של הלקוח היא לא פחות ממושלמת, צריך לדעת בראש ובראשונה לאפיין אותה כמו שצריך. במאמר זה נחלוק איתכם טיפים מנצחים לאפיון נכון של חווית המשתמש, ונכיר את הכללים השלבים לאפיון מנצח.

מה זה חווית משתמש?

חווית משתמש (UX או User Experience) היא בעצם החוויה הכוללת שחווה הלקוח שלנו בשימוש במוצר שאנחנו מספקים או בשירות שאנו משווקים.

חווית המשתמש היא מושג מעט חמקמק, משום שהחוויה שחווה כל לקוח היא באופן טבעי שונה, וכלל שיש יותר לקוחות, כך יהיו יותר דעות ותפיסות באשר לחוויה שנחווית. מה שכן, בתור בעלי העסקים המספקים את השירות או את המוצר, אנחנו יכולים לשאוף לכך שחווית המשתמש שנעניק תהיה תמיד הטובה ביותר ובעיקר כזו המותאמת עד כמה שרק אפשר ללקוחות ולמשתמשים.

היום, כשמנסים לענות על השאלה איך ליצור תוכנית עסקית טובה ויעילה, שאפשר יהיה לרוץ איתה שנים ארוכות קדימה, נהוג להתייחס בהרחבה לנושא של איפיון חווית משתמש, זאת מתוך ההבנה שאם נצליח לספק ללקוחות שלנו חוויה טובה לאורך זמן, נוכל לשמור אותם איתנו ומתוך כך גם לגייס לקוחות חדשים.

אם כך, איך לבצע איפיון חווית משתמש בצורה טובה ונכונה?

הנה כל הכללים והדגשים שחשוב להכיר.

מחקר

השלב הראשון בתהליך איפיון ועיצוב חווית משתמש לעולם יהיה מחקר מקיף ומעמיק.

חשוב מאוד לדון ולהעלות רעיונות עומק עם האנשים הרלוונטיים בעסק האחראים על יצירת המוצרים ועל שיווק שלהם. נוסף לכך חשוב מאוד לשוחח עם הלקוחות ועם המשתמשים הקיימים ולהבין בדיוק איך תופסים את החוויה שלהם אל מול המותג.

לצד כאלו אלו חשוב להביא בחשבון את כל שאר הנתונים הרלוונטיים – המטרות העסקיות, האילוצים הטכנולוגיים, הפלטפורמות השונות דרכן נחשפים הלקוחות אל המותג וכן הלאה.

מכאן אפשר להגדיר בצורה ברורה יותר את כיווני הפעולה ואת תסריטי השימוש וזהו בסיס חשוב ביותר כשרוצים לשפר את חווית המשתמשים.

איפיון ועיצוב חוויית משתמש

אחרי מחקר מעמיק, אפשר להתחיל לגבש קונספט לחוויית המשתמש, כזה שיענה על המטרות ועל אופי המותג של העסק.

בנקודה הזאת חשוב מאוד לחשוב על מכלול ההיבטים המרכיבים את חווית המשתמש, לתכנן את המבנה הכללי שלה, להגדיר באופן מדויק את צורת הניווט ולתעדף את המידע בהתאם לצרכי המשתמשים ולמטרות העסקיות.

האיפיון ועיצוב של חווית המשתמש הם חלק חשוב ובלתי נפרד מהתהליך הגדול יותר שנקרא בניית אסטרטגיה שיווקית. כלומר, תהליך האיפיון עצמו והעיצוב של חווית המשתמש, חייב להיעשות בהתאמה לעקרונות השיווקיים שהגדרנו.
אם לצורך העניין החלטנו שאנחנו מעוניינים להציע לכל לקוח חוויה מותאמת אישית על פי גיל, העיצוב של חווית המשתמש חייב להביא זאת בחשבון ולבטא את זה, למשל – אתר בעיצוב שונה לבני 20 עד 40 ועיצוב שונה למשתמשים מגיל 40 עד 60.

איפיון ועיצוב ממשק משתמש

איפיון ועיצוב ממשק משתמש (UI), מתייחס לאלמנטים החזותיים והאינטראקטיביים שדרכם משתמשים באינטראקציה עם מוצר או עם מערכת דיגיטלית (למשל אתר אינטרנט, אפליקציה לנייד או יישום תוכנה).

המושג כולל את העיצוב ואת הפריסה של לחצנים, תפריטים, טפסים ורכיבים חזותיים אחרים שמשתמשים רואים ומקיימים איתם אינטראקציה על המסך וזה כרוך בכמה שלבים מרכזיים:

מחקר וניתוח

הבנה של קהל היעד, צרכיו ומטרת המוצר. איסוף תובנות באמצעות מחקר משתמשים וניתוח מתחרים.

יצירת אב-טיפוס

יצירת סקיצות בסיסיות של פריסת ממשק המשתמש כדי לדמיין את המבנה ואת הזרימה בו. באמצעות פיתוח אבטיפוס אינטראקטיבי אפשר לבדוק את הפונקציונליות ואת חווית המשתמש.

עיצוב חזותי

יצוב האלמנטים הגרפיים, כולל צבעים, טיפוגרפיה, סמלים ותמונות, כדי ליצור סגנון ויזואלי מושך ועקבי המיישר קו עם זהות המותג.

אינטראקציה עם המשתמשים

בשלב הזה מגדירים במדויק כיצד המשתמשים יתקשרו עם הממשק, כולל ניווט, מחוות והנפשות, כדי להבטיח חווית משתמש חלקה ואינטואיטיבית.

בדיקות

עריכת בדיקות שמישות כדי לזהות בעיות או לאתר צורך בשיפורים כלשהם. שיפור העיצוב על פי משוב משתמשים ואופטימיזציה כדי להגיע לתוצאה הסופית הטובה ביותר.

יישום

תרגום עיצוב ממשק המשתמש הסופי לקוד באמצעות שפות תכנות וטכנולוגיות הרלוונטיות לפלטפורמה (למשל HTML , CSS, JavaScriptוכן הלאה).

מעקב מתמיד

חשוב לבדוק היטב את ממשק המשתמש במכשירים ובגדלים שונים של מסכים כדי להבטיח עקביות ופונקציונליות.

רדו לפרטים הקטנים

ירידה לפרטים הקטנים ביותר תעזור להבין איך לשפר חווית משתמש של קהל הלקוחות שלכם.

בדרך כלל נהוג להתחיל בתרשים זרימה המגדיר את הפעולות הגדולות והמתבקשות, ומכאן חשוב מאוד לעבור ולגעת בכל הפרטים קטנים ביותר. חשוב לעבור על כל אלמנט, לבדוק איך מגיב, להבין איך המשתמשים מגיבים לכל אלמנט ומה הוא מעורר אצלם, ולנסות להביא בחשבון כל תרחיש אפשרי שהוא.
הסכנה הגדולה ביותר בתהליך היא להניח שהמשתמשים שלנו יבצעו צעדים בסיסיים בלבד, מה שיגרום לנו לפספס אינטראקציות אפשריות רבות.

בתהליך הזה מתכננים את המבנה הפונקציונלי, מאפיינים את המסכים השונים ומיישמים אסטרטגיות שכנוע להנעת משתמשים לפעולה.

כמובן שחשוב לעבור על הפרטים הקטנים בכל אינטראקציה אפשרית, בין אם מדובר בגלישה בנייד, במחשב האישי או במפגש פנים אל פנים עם המותג שלנו בחנות.

לסיכום

איפיון חווית המשתמש הוא אחד הכלים החשובים ביותר היום לעסקים, בטח כאלו המציעים ממשק דיגיטלי כלשהו לקהל הלקוחות שלהם.

אם עדיין לא אפיינתם את חווית המשתמש בעסק שלכם, בהחלט הגיע הזמן לעשות את זה וסביר מאוד שתראו את התוצאות של זה בטווח הקצר.

שתפו את הפוסט

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

בטוח שיעניין אתכם גם...

סמינר יומי לעסקים

תכנית 6 השלבים לבניית שיתוף פעולה ריווחי

מחזור מס' 5 של

סמינר שיתופי פעולה

יוצא לדרך!

בודק...